Dali jste si do nového roku předsevzetí, že si uděláte řidičské oprávnění na motocykl? Ať už máte v merku skupinu A, A1, A2, nebo AM, připravte se na to, že od listopadu 2016 platí novela, která zásadně mění praktické zkoušky.

Proč jsou změny tak zásadní?

Podle odborníků měla předchozí pravidla nedostatky zejména v části nácviku jízdy. Ovládání motorky přitom nevěnovali pozornost ani komisaři. Ti koukali spíše na to, zda uchazeč dodržuje předpisy. Současná podoba zkoušek již odpovídá standardům ostatních evropských zemí a řidičské průkazy obdrží absolventi, kteří se s motorkou evidentně sžili, a jízda jim nedělá sebemenší problémy. Což to je dobře nejen pro ně, ale i pro ostatní účastníky provozu.

Výcvik nyní probíhá ve třech fázích. Žadatelé jezdí samostatně bez instruktora na cvičné ploše, poté společně s ním v reálném provozu a nakonec opět samostatně. V minulosti se jezdilo pouze v tandemu a absolventi tak často měli první samostatnou zkušenost s motocyklem až poté, co jim byl vydán řidičský průkaz.

Co se týče průběhu závěrečných zkoušek, i ty musí žadatelé absolvovat samostatně. Po celou dobu se řídí instrukcemi, které jim přes komunikační zařízení dává komisař jedoucí ve voze za motocyklem.

Výhodou nového pojetí výcviku a závěrečných zkoušek je důraz na zvládnutí techniky jízdy a samostatnost. Kritici však tvrdí, že novela zbytečně zvyšuje riziko nehody, protože během samostatných jízd lektor nemůže zamezit fatálním chybám.

Vzhledem k tomu, že nová podoba výcviku na motocyklu platí teprve od listopadu, lze očekávat případné další změny.

Absolvujte kvalitní výcvik – zkoušku zvládnete levou zadní

Chcete-li mít jistotu, že výcvik s přehledem zvládnete, obraťte se na autoškolu s dobrým jménem. Kurzy pro všechny skupiny řidičského oprávnění nabízí například pražská Autoškola KING.

Renomovaná autoškola v Praze je na trhu řadu let a působí v ní zkušení lektoři. Další důležité informace o současné podobě výcviku najdete na autoskolaking.cz.